Ayutthaya/Bangkok

8 september 2015 - Bangkok, Thailand

Hallo lieve mensen!

Hierbij een berichtje van mij uit Bangkok. Ik ben hier nu zo'n 1,5 week en heb al van alles beleefd. Vorige week zaterdag (29 Augustus) ben ik aangekomen in Bangkok. Na een lange trip van 11 uren en weinig slaap waren we bekaf. Ik reisde samen met een studiegenootje, Marijke Dijkema.Een leraar uit Nederland haalde ons op vanuit het vliegveld samen met 2 Thaise studenten, de mevrouw van de Grand Tour in Thailand en nog een paar mensen. De leraar vertelde ons dat we beter wakker konden blijven tot een uurtje of 21.00 uur, anders zouden we niet aan het tijdsverschil wennen.

Na een busreisje van een uur kwamen we eindelijk in Sita Villa, ons huis voor de komende 10 weken. We wonen in een buurt die best rijk is, veel grote villa's, maar wat opvalt is dat tussen alle woningen echt overal afval ligt. Het lijkt Omrin wel....

Hier een paar plaatjes van ons huis en de slaapkamer

Sita Villa    Mijn kamer voor de komende tijd    Slaapkamer

De zondags zijn we met alle anderen die op dat moment in Sita Villa waren door school opgehaald om naar een winkelcentrum te gaan (Future Park). Samen met twee andere Nederlandse meiden zijn Marijke en ik door Future park gestruind om de benodigde spulletjes te kopen zoals handdoeken en een droogrekje. Ook moest ik shampoo etc. halen want helaas was ik op het vliegtuig 3kg te zwaar dus moest ik alle shampoo en andere spulletjes thuislaten :( Maar gelukkig hebben ze hier ook van alles. Ik kon gewoon dove douchecrème en l'Oreal shampoo vinden! Wel is het oppassen geblazen want op allerlei producten staat dat je er wit van wordt. Dus je moet goed lezen, want we willen natuurlijk niet wit thuiskomen XD.

De verdere week hebben we telkens school gehad. We hebben les van 09.00 uur tot meestal een uur of 15.00 middags. s' Ochtends kunnen we ontbijten in Sita Villa met brood, yoghurt en fruit. Dus dat is prima geregeld :D.

De eerste week was het voor mij heel erg wennen, mede doordat het hier zo anders is en ze eten hier echt super veel rijst of noedels. Gewoon brood en crackers zie je hier de Thai mensen niet eten. Gelukkig kun je vlakbij school ook andere dingen eten, zoals pannenkoeken en ik heb van de week zelfs een keer Franse frietjes met een hamburger gehad (als je 2x per dag rijst of noedels eet, is gewoon iets 'Nederlands' wel zo lekker).

20150830_20095820150830_12033520150902_200358

Vrijdag 4 September konden we ons opgeven om met school naar Ayutthaya te gaan, hier hebben we ruïnes en tempels bezocht, het zomerhuis van de koningen van Thailand en Baan Hollanda (museum). Dit was een erg gezellige dag.

Zaterdag en Zondag ben ik samen met Marijke, Laura (Marijke's kamergenootje), en twee Nederlandse meiden (Florine & Janneke) naar Bangkok gegaan (Ik zit ongeveer 25km vanaf het centrum Bangkok). In Bangkok hebben we ons in twee groepen gesplits. Marijke, Laura en ik zijn naar de chatchuchak market geweest, hier waren de andere twee de week ervoor al geweest. Daarna hebben we ons hostel opgezocht en kwamen we Florine & Janneke ook weer tegen. Met zijn allen zijn we naar een reisbureau gegaan, want we wilden met z'n vijven graag de zondags naar de floating market. Dit is ongeveer 1,5 uur vanaf Bangkok.

Hierna zijn Laura, Marijke en ik lopend naar China Town gegaan, wat toch behoorlijk ver was (zo'n 45 minuten lopen). We wilden vanuit China Town met de boot weer terug naar ons hostel, en vroegen een mevrouw of ze ons de weg naar de haven kon vertellen. Ze probeerde het eerst te vertellen, maar toen zei ze ineens dat we wel met haar mee konden lopen. Wij met z'n drieën achter haar aan draven, ja draven....ze liep echt super hard. We moesten erom denken dat de taxi's niet tegen ons aanbotsten, want deze mevrouw liep gewoon tussen het verkeer door...Helaas bij de haven aangekomen bleek dat de laatste boot die naar het Noorden ging al weg was. Dus hebben we maar een tuktuk gepakt naar Khao San Road. Dit is een toeristische straat, vlakbij ons hostel, waar allerlei restaurants, discotheken en kraampjes zijn. Hier kwamen we nog een paar jongens van Sita Villa tegen en hebben we daar gezellig even een cocktail mee gedronken.

China TownBangkokIn de TukTuk met Marijke & Laura

Ons hostel was trouwens perfect. Het was net nieuw en heel erg schoon. Hele lekkere bedden met échte dekbedden. Nu hoor ik jullie denken...dekbedden? Hebben ze dat dan niet in Sita Villa....Helaas, nee. Ze hebben hier plaids op de bedden liggen. Dus ik was super blij dat ik eindelijk onder een dekbed kon slapen. Met de airco aan is namelijk een plaid soms behoorlijk frisjes. Ook hadden ze in het hostel super heerlijke douches, na dat vele wandelen waren we hier wel aan toe.

Daarna zijn we heerlijk gaan slapen, want 07.00 uur zou onze wekker weer gaan om naar de Floating Market te gaan.Onderweg hebben we allemaal rijstvelden gespot en ook gezien hoe de mensen op het platteland leefden. Je zag overal hutjes, je zag direct dat deze mensen een stuk armer zijn dan waar wij leven in Bangkok. Bij de Floating Market aangekomen hebben we met z'n vijven een bootje gehuurd, inclusief peddelmevrouw die het niet zo goed kon. We zijn meerdere keren op andere bootjes gebotst XD.

Floatingmarket  Floatingmarket  Sticky Rice with Mango

De Floating Market is een markt die op het water is. Je gaat met zo'n bootje over het water en dan ga je langs andere bootjes die allemaal producten verkopen. Ook heb ik hier voor het eerst sticky rice met mango gehad. We hadden op school gehoord dat dit super lekker moest zijn, dus waren we hier heel benieuwd naar. Het is heel erg zoet, maar erg lekker. Verder heb ik op de floating market geen dingen gekocht. Ik had op de andere markten zaterdag al van alles gekocht...

Wat me heel erg opvalt in Thailand is dat alle mensen heel erg aardig zijn, ze willen je altijd wel helpen, maar ze zeggen ook over Ja op. Dit is soms niet erg handig...wanneer je een taxi vraagt of hij je naar Rangsit University kan brengen en de weg wel weet, zeggen ze altijd ja, maar helaas is al meerdere mensen overkomen dat ze een heel duur taxiritje hadden omdat de taxi chauffeur het toch niet wist. Ook is het eten hier super pittig. Wanneer je vraagt of iets niet pittig is, zeggen ze altijd dat het niet pittig is, maar als je het eet brand je mond helemaal! Dat is dus wel een erg nadeel. Ik heb al een paar keer gehad dat ik mijn mond met water en rijst probeerde te blussen.

Het verschil tussen arm en rijk is hier heel erg groot. Wij zitten dan in een hele rijke buurt, maar een eindje verderop zie je allemaal huizen die er veel minder uitzien en op weg naar de Floating Market zagen we dus echt armoede. Die mensen kunnen maar amper eten betalen, wat voor ons echt super goedkoop is. Voor een grote maaltijd betaal je hier ongeveen 40 bath, dat is ongeveer € 1,-. Deze mensen kunnen dat helaas bijna niet veroorloven, dus dat wil wel wat zeggen.

Foto's van mijn excursies kunnen jullie in het fotoboek vinden :D

Ik hoop dat jullie mijn verhaal leuk vonden! Groetjes vanuit Bangkok!

1. Bianca:
    8 september 2015
    Jeetje meid, wat n belevenissen allemaal zeg. Maar wat je zegt; een hele andere wereld. Fijn dat je t naar je zin hebt daar. Veel plezier nog!